Uncategorized

Igranje čoveče ne ljuti se s više kockica

Igranje čoveče ne ljuti se s više kockica

Jedan od saveta mnogih profesora matematike je da se deci osnovni matematički pojmovi približe kroz igru. Neki od načina za to može biti i popularna igra „Čoveče ne ljuti se“ sa više kockica. Ovaj savet mi je davnih dana dao profesor nacrtne geometrije dr Nenad Grujić, koji je tada predavao na Arhitektonskom fakultetu Beogradskog univerziteta. Naravno da sam ga poslušala, to su bili pravi porodični „okršaji“ i zaista moja deca nikada nisu imala problema s matematikom!

Prvo bi trebalo da predškolsko dete (između treće i četvrte godine) savlada osnovnu igru s jednom kockicom. Kada je to savladalo s lakoćom, trebalo bi uvesti još jednu kockicu – za sabiranje. To je nova dinamika uneta u poznatu igru i detetu će na početku biti malo teže da brzo sabere, ali će kroz igru to vremenom savladati.

Kada igra počne da teče glatko i kada roditelj primeti da je dete lepo savladalo sabiranje vreme je za novi preokret – uvođenje treće kockice kojom će se oduzimati zbir dobijen s prve dve kockice! Važno je da ova kockica bude različite boje od ostale dve da bi igra lako tekla. Ovo će igru podići na novi nivo i učiniti je još bržom i zanimiljivijom, a samim tim će podsticati dete da što pre savlada i sabiranje i oduzimanje.

Kroz ovu igru dete ne samo da će naučiti da sabira i oduzima, nego će i shvatiti šta je to nula – to će u igri biti početna pozicija, jer će ponekad rezultat sabiranja i oduzimanja biti baš vraćanje na tu poziciju, a dešavaće se i da će morati da se vrati i unazad, pa će kroz igru shvatiti i negativan broj. Kada sve ovo dete bude učilo u školi, neće imati nikakvih poteškoća, jer je sve to već naučilo – kroz igru!

Marina Jablanov Stojanović

Foto: M. Jablanov, Pixabay