Tamo gde je započeta avantura
Turistički poslenici i organizatori 45. Međunarodnog sajma turizma u Beogradu su nas na sajam pozvali uveravajući da „Avantura počinje ovde!“. Znajući da se najživopisnija iskustva putnika obično ne dešavaju planrano s namerom zapitali smo se da li je zaista tako, a onda su utisci i atmosfera na samom sajmu prosto oduvali našu nepoverljivost. Sajam turizma je posetilo preko 40 hiljada posetilaca, što je više nego prošle godine. Na njemu je učestvovalo preko 400 izlagača, turističkih agencija, organizacija i hotela iz više od 27 zemalja i pratilo ju je preko 1.000 novinara iz dvadesetak zemalja.
– Sajam izgleda impresivno! Bio sam i na drugim sajmovima, ali je ovo najveći sajam u regiji. Beograd i Srbija su veliko turističko tržište i svima je važno da budu na ovom sajmu da predstave svoju ponudu i svoju uslugu – preneo nam je svoj prvi utisak novinar Goran Gazdek, član Zbora turističkih novinara Hrvatskog novinarskog društva, dobitnik nagrade „Milorad Rajčević” koje dodeljuje FIJET-Srbija za pet sjajnih reportaža o Istočnoj Srbiji i Donjem Podunavlju.
Ove činjenice i zanteresovanost novinara samo govore da su se na Sajmu svi trudili da budu primetni na razne kreativne načine, a oni koji su ostavili najbolji utisak biće u prilici da imaju dobru turističku žetvu. Zemlja partner ove godine je bila omiljena letnja destinacija srpskih turista – Grčka. Naravno da su se nudili aranžmani za letovanje, ali su se promovisale i druge destinacje, manje poznate našim turistima. Mnogi su dolazili samo da bi pronašli svoje mesto pod suncem Helade i doživeli neku novu avanturu.
Kroz raznovrsnost ponude i bogatstvo destinacija, jasno je da putovanja imaju moć da nas povežu, obogate i inspirišu. Upravo je takva misija inspirisala poznate svetske novinare da 1954. godine osnuju Svetsko udurženje turističkih novinara i pisaca u turizmu FIJET u Parizu.
– Ideja osnivača je bila da se kroz turizam, kroz pozitivno pisanje o suprotstavljenim stranama za vreme Hladnog rata(SSSR-Amerika) približe i pomire narodi. Mislimo da je ta osnovna ideja i danas aktuelna, jer smo svedoci nekih novih kriza i ratova, koji nisu hladni, naprotiv, gde se sukobljavaju velike sile. Smatram da je turizam je najbolji put da se nerazumevanje pobedi. Mi kao nacionalna asocijacija koja je deo ove svetske asocijacije ponosni smo što pripadamo jednoj takvoj organizaciji koja traje 70 godina, koja je prepoznata u čitavom svetu i ima u ovom trenutku oko 1.000 članova – rekao nam je novinar Đorđe Mihajlović, predsednik udruženja FIJET-Srbija koje se predstavilo na Sajmu turizma.
Još jedno, vrlo zančajno udruženje za srpski turizam slavi ove godine 70-togodišnji jubilej – Nacionalna asocijacija turistickih agencija Srbije – YUTA čijeg drektora Aleksandra Seničića smo sreli na Sajmu.
– YUTA je osnovana 1954. godine od strane desetak tada najvećih turoperatera (Putnik, Kompas, Atlas, Jugoturs, Globturs, JAT...) od kojih velika većina danas više i ne postoji, ali su se rodili neki novi nosioci turističkog prometa u Srbiji. Mi pokušavamo da damo značaj onome što rade turističke agencije i verujem da smo poslednjih pet godina u tome u najvećoj meri uspeli doprinevši, pre svega, opstanku turističkih agencija, a s druge strane da smo uticali na to da putnici prepoznaju kvalitet članstva u ovoj nacionalnoj asocijaciji time što daju poverenje turističkim agencijama koje su član našeg udruženja.
Prema rečima našeg sagovornika u ovom trenutku 200 turističkih agencija Srbije je član Yute. To je poslovno, profesonalno i nezavisno udruženje i osim udruženja hotelijera HORECA jedino takvo u Srbiji. Želja im je da se vrate na onaj nivo rada udruženja kada su imali 500 članica, jer su jedna od najstarijih turističkih asocijacija u Evropi. Starija je samo ABTA iz Britanije. Seničić kaže da je Srbja jedna od retkih država u Evropi čije članstvo u reprezentativnom uduženju kao što je Yuta nije uslov za dobijanje licence za rad, što je sve češća praksa kod ovakve vrste udruženja u Evropskoj uniji.
– Komunikacija sa medijima, pre svega mislim na FIJET-a kao međunarodno udruženje turističkih novinara je jako važna, jer jedni bez drugih teško možemo. Naš zajednički posao je ne samo da promovišemo turističke destinacije, nego i da se bavimo određenim problemima vezanim za turzam, da ih zajednički ističemo i ponudimo rešenja. Mislim da u narednom periodu moramo više pažnje da posvetimo zajedničkom radu u edukaciji onih koji su korisnici usluga turističke industrije, jer mi se čini da je edukacija na nedovoljnom nivou – to vama kao medijima daje priliku da utičete na javno mnjenje na pravi način koji je u opštem interesu, a s druge strane da to bude ključ za promociju zanimljivih destinacija – izneo je Aleksandar Seničić drektor Yute.
Jedna od zanimljilvh destnacija je postala i Loznica, grad u Zapadnoj Srbiji, jer ono što je nekada bio samo potencijal ovog mesta i regije sada je turistički proizvod.
– Loznica je ne samo grad okružen prirodnim lepotama, grad velikana Vuka Karadžića, Jovana Cvijića, Miće Popovića nego i grad koji čuva svoju tradiciju. Zato promovišemo tri naša običaja koja su upisana u registar nematrijalnog kulturnog nasleđa Srbije: lilanje, ratarske sveće i krstovi od vremena. Popularnost LilaLo festivala sve više raste i sve instalacije koje se nalaze na našem štandu na Sajmu turizma u Beogradu plene pažnju posetilaca, ali nama je i dalje najznačajnija manifestacija koja ima tradiciju dugu preko 90 godina – Vukov sabor u Tršiću, koji organizuje grad Loznica zajedno sa Centrom za kulturu „Vuk Karadžić“, a tu su i mnoge druge manifestacije – uputila nas je Snežana Perić, drektorka TO Loznice.
Bogatstvo ponude ponekad ume da zbuni sve one koji bi da se otisnu na neku destinaciju. Kako da odaberu svoju avanturu? Gde otići van Srbije, a gde u našoj zemlji pronaći mesto koje će zadovoljiti svu našu radoznalost, na kom ćete se odmoriti, napuniti baterije i uživati? – Jednostavan savet kolege Gorana Gazdeka zlata vredi „preporuka je da ljudi slede svoj instikt i neće pogrešiti koju god destinaciju da odaberu“. Neka onda avantura počne!
Marina Jablanov Stojanović
Foto: Mariniranje, TO Loznica