Da li Srbija ima turistički proizvod
Turistički proizvod po definiciji obuhvata paket usluga, aktivnosti i događaja koje zadovoljavaju očekivanja posetilaca neke turističke destinacije. Pod tim se podrazumevaju putovanje, transfer, smeštaj, ugostiteljske usluge, iznajmljivanje prevoznih sredstava, izleti, zabave, atrakcije...
Tako je u teoriji, ali zanima nas kako je u praksi. Koji su to naši turistički proizvodi? Obratili smo se Aleksandru Seničiću direktoru Nacionalne asocijacije turističkih agencija YUTA.
– Mi, na žalost, u Srbiji govorimo o turističkom proizvodu, a da ga objektivino nemamo. Vrlo često ćete čuti ne samo turističke agencije, nego pre svega, turističke organizacije, kako pominju neki turistički proizvod, a da objektivno niti znaju, niti su valorizovali sve one turističke vrednosti koje imaju na svojoj teritoriji. Za početak bar bi to bilo dovoljno. A da ne pričamo o tome da bi bilo jako dobro da turistička organizacija Srbije prvo valorizuje sve ono što vredi u Srbiji kao turistički potencijal, da od tog potencijala onda procenimo šta bi valjalo, a šta može da se proda, da tako to kažemo i da onda u stvari imamo jedan turistički proizvod na nivou države koji bi smo onda tako i reklamirali, odnosno bavili se njegovom promocijom na pravi način.
Jedan od primera mogućnosti koje nismo uspeli ni do dan danas realizujemo je tura „Putevima rimskih imperatora“. Kada se u Nišu, rodnom gradu cara Konstantina slavila godišnjica 17 vekova hrišćanstva 2013. godine bilo je predloga da se napravi ovakva tura. No, ubrzo se shvatilo da osim činjenice da se na tlu Srbije rodilo čak 17 rimskih careva i mnogo arheoloških lokaliteta iz antičkog perioda mi nemamo kapacitet da kvalitetno iznesemo ovu turu...
– Tako je, to bi mogao da bude jedan pravi turistički proizvod u pravom smislu te reči. Mi imamo istorijsku podlogu da mnogo sličnih tura napravimo, ali mi se njima ne bavimo, mi se dalje bavimo stvarima koje su ljudima potpuno neinteresantne – ukazao nam je Aleksandar Seničić, direktor YUTE.
– Imati turistički proizvod konkretno znači da imate prvo dobar put do odabrane destinacije, kada se nađete recimo u Krupnju ili Loznici da postoji dobra signalizacija koja će vas uputiti do smeštaja i lokalnih znamenitosti. Zatim da radno vreme turističkih organizacija, naročito info-centra bude prilagođeno turistima. Dešavalo se u gradu kakav je Novi Sad da do 2008-9. godine zaposleni u turističkom info-centru nisu hteli da rade vikendom – upravo onda kada u taj grad stiže najviše turista! Srećom više nije tako. Važno je da imate dobre i različite restorane na toj destinaciji, ali je i bitno da ugostitelji ima post-terminal za kartice, da može da izda gotovinski račun… O ljubaznosti i čistim toaletima da ne govorim. Da se nadovežem na priču o „Putevima rimskih imperatora” koji se nisu realizovali između ostalog i zbog toaleta koji su morali da budu na svakih 50 kilometara – uputio nas je turistički novinar Vladimir Jovanović.
Stiče se utisak, bar prema rečima naših sagovornika imamo imamo velik potencijal koji je još uvek ostao mogućnost koju nismo uspeli da iskoristimo. Sve naše prirodne lepote, kulturno-istorijske znamenitosti, hranu i piće, zanimljive manifestacije još uvek nismo objedinili i „upakovali“ u ono što se naziva turistički proizvod.
A moderne tehnologije ne samo da kucaju na vrata, nego su već ušle i u turizam i ne treba ih izbegavati, nego ih povezati sa svim što imamo. Svedoci smo da kada odete u inostranstvo mnogo toga možete unapred da zakažete od smeštaja do posete muzeju.
– U Ljubljani već petnaestak godina možete da zakažete termin u restoranu, čak i da naručite jelo. Da kupite gradsku kartu koja vam omogućava popuste na različite sadržaje kao što su: gradski prevoz, bioskopi, pozorišta, muzeji, galerije… Podrazumeva se da se mogu onlajn naručiti različite usluge od toga da vas taksi dočeka na aerodromu i odvede do smeštaja, do toga da vas preveze u odabrani restoran gde ste već naručili jelo, posle koga možete otići pozorišta da odgledate predstavu za koje ste kupili karte preko interneta. Danas u eri digitalnih servisa nema ni jednog razloga da svako, pa i najmanje mesto u Srbiji nema takvu uslugu – bio je kategoričan novinar Vladimir Jovanović.
Složili bismo se da je sve to bitno, ali naglasili bismo da u turizmu nema nevažnih stvari. Svaka sitnica je važna: od suvenira, preko ljubaznih meštana do osmeha. Sve to čini utisak koji turista nosi sa sobom i utiče da mu neka destinacija postane omiljena. Možda će baš zbog tog lepog utiska zanemariti neke nedostatke, jer savršenstvo postoji samo u bajkama i neispričanim pričama.
Marina Jablanov – Stojanović
Foto: Mariniranje