VESNA NIKOLOVSKI: PRIČA O ČAJU – 3.deo

Čaj se pije da bi se utišala buka sveta koja ometa misao. U Japanu je čajna ceremonija dignuta na nivo umetnosti i duhovne prakse

Čajna ceremonija kao duhovna praksa

Biljka čaj je poreklom iz Južne Kine i cenjena je zbog toga što otklanja umor, ushićuje dušu, jača volju… U prošlom nastavku  smo pokazali kako izgleda znak za čaj, a sada da otkrijemo i zašto ga tako zovemo. Naime na mandarinskom i kantonskom on se izgovara kao ča (cha) dok ga u duž južne obale Kine izgovaraju kao te (the). Najraširenija forma došla je iz persijskog jezika kao chay, pošto je Persija bila važna stanica na Putu svile. Odatle se proširila u turski jezik, ruski, arapski… Reč te je došla na Zapad preko luke Sjamen odakle se brodovima, pre svega Holanđana, dovozila u zapadnu Evropu – tako da se ova osnova prihvatila u tom delu Evrope.

Pričali smo o mnogim zanimljivostima u vezi čaja ali ne i o njegovoj pripremi. U 4. i 5. veku kada čaj postaje omiljeni napitak u Kini nije se pripremao kao danas. Naime listovi bi bili napareni, prosušeni i izdrobljeni u avanu i od njih se pravila pogača od koje bi se deo kuvao s pirinčem, đumbirom, solju, korom pomorandže, začinima, mlekom, a ponekad i lukom. Ovakav način pripreme zvao se prva škola čaja i do danas se zadržao među mongolskim plemenima i Tibetancima.

Za Kineze je čaj simbol života. U Pekingu se, šoljica čaja koju vam pruža domaćin, prihvata obema rukama i tako izražava zahvalnost. U nekim krajevima Kine gost koji primi čaj zahvali se tako što tri puta udari u sto. Kineska poslovica kaže „bolje tri dana bez hrane, nego jedan dan bez čaja“ – otkriva nam naša sagovornica Vesna Nikolovski.

Naša sagovornica Vesna Nikolovski

Čaj se pije da bi se utišala buka sveta koja ometa misao. Umetnost pripremanja čaja nazivaju Cha dao. Kao što smo pisali u prethodnom nastavku Lu Vu je napisao prvu knjigu o čaju u 8. veku za vreme dinastije Tang. „Klasično delo o čaju” nije bio samo praktični vodič za gajenje, preradu i pripremu čaja, nego i filozofsko delo koje promoviše harmoniju, jednostavnost, poštovanje prirode i imalo je velikog uticaja na kulturu ispijanja čaja. Tokom kasnijih dinastija, pojavile su se čajne akademije i udruženja, gde su se ljudi okupljali da razmenjuju znanje o čaju, da probaju različite vrste i da uživaju u čajnim ceremonijama. Ipak, uživanje u ovom napitku Japan je podigao na još viši nivo.

Japanska ceremonija pravljenja čaja

Čaj je stigao u Japan iz Kine tokom 8 i 9. veka, u periodu kada su diplomatske i kulturne razmene između Kine i Japana bile intenzivne. Japanski monasi, koji su putovali u Kinu radi učenja budizma, doneli su prve uzorke čaja i znanja o njegovoj upotrebi. Kasnije, u 12. veku, monah Eisai je dodatno popularizovao čaj u Japanu. On je uveo zeleni čaj u obliku praha, poznat kao maća (matcha) i napisao knjigu „Koristi ispijanja čaja za zdravlje” (Kissa Yōjōki). Ovaj način konzumacije čaja postao je osnova za razvoj japanske čajne ceremonije (chanoyu), koja i danas ima duboko kulturno značenje – upućuje nas naša sagovornica.

Sen no Rikju je usavršio čajnu ceremoniju – portret Tōhaku Hasegawa

Tokom 16. veka, Sen no Rikju je usavršio čajnu ceremoniju, naglašavajući jednostavnost, harmoniju, poštovanje i čistotu. Čajna ceremonija je postala umetnička forma koja obuhvata pripremu i ispijanje čaja, kao i uređenje čajne sobe i izbor posuđa. Čajna soba najčešće izgleda kao kućica, njen izgled odiše skromnošću i manja je i od najmanjih japanskih kuća. Do nje se dolazi baštenskom stazom, ispred nje su stepenici gde gosti čekaju da budu pozvani, potom se ulazi u predsoblje gde se posuđe za čaj pere i glavne odaje – čajne sobe gde može da se smesti više od pet osoba.

Čajna soba

Materijal od kojeg je građena je trebalo da odaje siromaštvo, ali neka vas to ne zavara – njen izgled je plod duboke umetničke promišljenosti, detaljima je posvećeno više pažnje, a izbor materijala i izrada zahtevaju veliku preciznost pa može biti skuplja od porodične kuće!

Samuraji i ratnici odlagali su svoje oružje pri ulasku u sobu, a to je značilo odbacivanje agresivnosti i ega, jer su u toku čajnog obreda svi jednaki. Čajna soba ili na japankom ćašicu znači boravište iluzije i ima za cilj da podstakne plemenitost i duhovnost. Pravilno izvedena čajna ceremonija je prevođena majstorom čaja koji je smatrao da umetnost mogu poštovati samo oni koji joj omogućavaju da ima živi uticaj. Upravo zato su i sami težili uređenju vlastitog okruženja i svakodnevnog života po visokim merilima prefinjenosti, koja su vladala i u čajnoj sobi – objašnjava naša sagovornica.

Outdoor_Tea_Ceremony Photo wikipedia

Kao što se vidi Japanci su od ispijanja čaja stvorili pravu umetnost, koja odražava njihovu filozofiju i estetske vrednosti. Nije samo umetnost bila deo ovog rituala, nego je i on mnogostruko uticao na umetnost – promenilo se klasično građevinarstvo i ukrašavanje enterijera. Uspostavljen je novi stil po kojem su građeni dvorci i manastiri posle 16. veka! Može se reći da čajna ceremonija predstavlja mnogo više od samog ispijanja čaja – ona je postala duhovna praksa.

Yōshū Chikanobu – Zimska ceremonija čaja, triptih

Škole čaja igraju ključnu ulogu u prenošenju ove tradicije, koja je fokusirana na podučavanje umetnosti pripreme i posluživanja čaja, kao i na filozofiju koja stoji iza čajne ceremonije. Učenici se podučavaju o svim aspektima čajne ceremonije, uključujući pravilno držanje i korišćenje pribora za čaj, pripremu i posluživanje, ponašanje tokom čajne ceremonije kao i estetiku i filozofiju čajne ceremonije. Pored praktičnih veština, učenici se takođe upoznaju sa istorijom i kulturom čaja – ukazuje nam Vesna Nikolovski.

Škole čaja su odigrale ključnu ulogu u očuvanju i prenošenju tradicije čajne ceremonije do danas. Takođe su promovisale, ali i danas afirmišu vrednosti kao što su harmonija, poštovanje, čistota i mir. Složićete se, da kroz učenje čajne ceremonije ljudi mogu da razviju dublje razumevanje japanske kulture i filozofije. (nastaviće se)

Marina Jablanov Stojanović

Foto: Mariniranje, Freepik, Pixabay, wikipedia