Mariniranje cross by James Chan Pixabay

Liturgijsko vino

Krepak, živ, ljubak i mio nektar iz Patrijaršijskog podruma

Doslednost pravoslavne crkve svetovnoj logici, koja krv poistovećuje sa crvenim vinom, zapadni autori objašnjavaju, uticajem Vizantije u kojoj se insistira na jasnoći i trezvenosti mišljenja.

Kanonsko pravo, međutim, ne sprečava sveštenika, da ako mu se to čini prikladnije, zbog ukusa ili zato što je zdravije, odluči za crveno vino. Upravo zato što time ne čine ni prekršaj ni greh, sveštena lica, među kojima ima i vrsnih vinskih znalaca, posebno vode računa o kvalitetu pričesnog vina.

Kad su jednog kardinala u Francuskoj pitali zašto je za pričesno vino izabrao jedan plemeniti merso, zaštićenog geografskog porekla, on je spremno odgovorio: „Zato što ne želim da me moj Tvorac vidi kako se mrštim u času pričešća“.

Ni naši vernici nemaju razloga da se mršte dok se pričešćuju. U Srpskoj pravoslavnoj crkvi ono se obavlja likerskim vinom, proizvedenim u Patrijaršiskom podrumu u Sremskim Karlovcima. Nazvanom liturgijsko vino, ono je lepe rubin boje, krepko, živo, ljupko i milo.

Dobija se od sorte game, koja se grana na fruškogorskoj pitomini, zasađenoj zbog potreba službe božije. Dodavanjem finog vinskog destilata, ono ima jačinu od 17 maligana koji ga štite od kvarenja, a likersku slatkoću daje mu ugušćena šira, kako bi pričesno vino bilo prihvatljivo najmlađima. Na svoj način, podseća na čuveni karlovački bermet, ali je bez dodatka pelena i drugih trava. O proizvodnji liturgijskog, kao i drugih vina u drevnom patrijaširskom podrumu, koji je obnovljen pre desetak godina i pretvorenom u pravi vinski hram, stara se poznati enolog Jovan Popov.

Kupci liturgijskog vina su crkva u Srbiji, ali i mnogi pojedinci. Rukovodilac podruma Lazar Marinković tada mi je otkrio da su i druga vina iz njega veoma tražena, ali da će na ozbiljnije snadbevanje tržišta morati da se sačeka, kada na rod počnu da stižu tek podignuti vinogradi.

– Vekovima unazad – kaže Lazar Marinković – manastiri i crkve su bili centri naprednog vinogradarstva i vinarstva i s pravom se verovalo da su vina proizvedena i odnegovana u crkvenim podrumima mnogo bolja od onih drugih, svetovnih vina. – Uverava nas da bi osim liturgijskog i sva druga vina iz ovog podruma mogu da se koriste kao pričesna i zaključuje – Iako o njima brinu sveštenici, ni jedno od njih nije „kršteno“.

Petar Samardžija

Foto: http://www.patrijarsija-puo.rs/vinarija-sremski-karlovci/, Pixabay