MANIFESTACIJA MEDIJI I TURIZAM

Turizam je utisak

Potreba za boljom komunikacijom medija i pružaoca turističkih usluga, turističkih organizacije izrodila je manifestaciju „Mediji i turizam”. Tema učesnika ovogodišnje manifestacije je utisak kao jedan od osnovnih razloga za pokretanje ideje o putovanju i boravku na nekoj turističkoj destinaciji.

Manifestacija „Mediji i turizam“, u težnji da doprinese promociji proizvoda koji su osnov – tema manifestacije (brendiranje Vojvodine kao jedinstvene turističke destinacije), ostvarila je, prema mišljenju projektnog tima, uticaj na medijske radnike koji se bave turizmom putem predavanja i panel diskusije u koju su bili uključeni i predstavnici organizatora manifestacija, turističkih organizacija i pružalaca usluga. Takođe, sami predstavnici medija preneli su svoja iskustva organizatorima manifestacija kako bi im pomogli da unaprede svoje angažovanje, posebno u oblasti digitalnih medija i na taj način dopinesu kvalitetu promocije svojih manifestacija.

Imajući ovo u vidu, ukazuje se potreba da medijski radnici prepoznaju potrebe lokalnih turističkih organizacija, ali i samih pružalaca usluga i proizvođača, te da pravilno promovišu ne samo krajnje pružaoce usluga ili samu lokalnu manifestaciju, već i da u svojim objavama promovišu Vojvodinu kao jedinstvenu turističku destinaciju. Zato bi manifestacija „Mediji i turizam“ trebalo da doprinese boljoj saradnji novinara, blogera i medija koji se bave promovisanjem turizma sa turističkim organizacijama, davaocima i pružaocima usluga, da bi turističke destinacije i turistički proizvodi bili predstavljani na pravi načini i kao takvi bili prepoznati i dostupni onima kojima su namenjeni.

Vojvodina je ove godine bila posećenija nego rekordne 2019. godine. Najposećeniji gradovi su Novi Sad i Subotica gde se beleži porast dolazaka i porast noćenja. Najposećenija banja je Banja Vrdnik. Najbrojniji su domaći turisti, a od stranaca posetioci iz Rusije, Slovenije, Nemačke, Indije, SAD-a, Francuske i Holandije. Najveće interesovanje je izraženo za kulturno nasleđe, biciklizam i gastronomiju Vojvodine. Svi ovi podaci pokazuju koliko je važno da se na ovom polju što bolje sarađuje i da bolja saradnja novinara, blogera, medija može da doprinos turizmu Vojvodine i Novog Sada.

Početak manifestacije „Mediji i turizam” i njena najava bila je na festivalu vojvođanskih festivala „Rogalj”, održanom 1. i 2. okrobra , da bi se nastavila u okviru „Dana medija” 6. i 7. decembra u Medija Info Centru na Spensu.

Dejan Mihajlović, direktor TOO Krupanj
Mladen Stefanovic Krupanj

Učesnici konferencije, koja je održana u okiru ove manifestacije bili su: Đorđe Mihajlović, turistički novinar, urednik Turističke prizme i predsednik ogranka za Srbiju prestižnog svetskog udruženja turističkih novinara FIJET, turistički novinar Vladimir Jovanović (turistička emisija Balkanorama na vojvođanskim lokalnim televizijama), novinarka Marina Jablanov Stojanović, koja osim rada u svojoj matičnoj kući Dnevnik, ima sajt mariniranje.rs koji donosi reportaže sa putovanja, a osim toga bavi se i enologijom i gastronomijom. Specijalni gosti, Mladen Stefanović i Dejan Mihajlović došli su iz Turističko-sportska organizacija opštine Krupanj i predstavili „primer dobre prakse”. Naime, Turističko-sportska organizacija opštine Krupanj je organizator manifestacije „Plodovi Rađevine” koja beleži stalni rast u broju posetilaca i dobitnik je Specijalne plakete za najbolju manifestaciju ove godine na „Roglju”.

Novinar i urednik Turističke prizme Đorđe Mihajlović

– Između medija i turizama može stajati samo znak jednakosti, jer su mediji neophodni turizmu. Davne 1954. godine u jeku Hladnog rata nastalo je svetsko Udruženje turističkih novinara FIJET World, FIJET Srbija je od pre 10 godina deo tog udruženja. Jedan od ciljeva tog udruženja je dalekih pedesetih godina prošlog veka bilo prevazilaženje hladnoratovskih podela. Ljudi su još tada shvatili da je turizam taj koji može da približi ideološke razlike, blokovsku podeljenost. Istakao bih da su mediji potrebni turizmu, ali se dešava da je sve manje turističkih novinara, jer „sektorsko” novinarstvno nestaje. Mladih turističkih novinara nema, ali ne zato što mladi novinari ne žele ovom temom da se bave, nego zato što im redakcije ne omogućavaju da se njome bave – konstatovao je Đorđe Mihajlović, turistički novinar, urednik Turističke prizme i predsednik FIJET Srbija.

Mada je turizam grana koja donosi sve više novca našoj državi, on joj još uvek nije dovoljno vrednovan, kako smatra Mihajlović, jer se nedovoljno ulaže u ovu granu privrede. Turizam nisu samo lepa putovanja već jedan ozbiljan i veliki biznis. Prema njegovim rečima Srbija još nije postala turistička zemlja, jer tek bi ove godine trebalo da dostigne san da ubere od turizma dve milijarde dolara, a samo jedna Budimpešta, kao grad, ostvaruje za milijadrdu više.

– S druge strane dobar primer da je država prepoznala potencijal je ulaganje u vinarstvo i vinogradarstvo i da mi poslednjih 20 godina imamo preko 400 vinarija u Srbiji, što je rezultiralo da je Srbija na prestižnom takmičenju Dekanter u Londonu ove godine osvojila 36 nagrada. Država je ta koja mora da da strategiju, da napravi ram za sliku, a mi svi da je stvaramo i uobličavamo – uputio nas je Đorđe Mihajlović.

Sve ovo se odražava i na medije i na novinarstvo, jer prema Mihajlovićevim rečima turizam je kreiranje dobre priče, dobrog doživljaja. Upravo se na to nadovezala novinarka Marina Jablanov Stojanović potvrdivši da je zanimljiva i dobra priča ona koja nas pokreće da otkrijemo neku novu i zanimljivu destinaciju.

– Poslednjih 20 godina mobilni telefon veoma nam je promenio život, ali na jednu stvar nije mnogo uticao – na naš utisak koji stičemo kada se nađemo na nekoj turističkoj destinaciji. Samo ukoliko je utisak autentičan, onda možemo da ga podelimo sa drugim ljudima bilo usmeno, bilo preko medija ili društvenih mreža – istakla je novinarka Jablanov Stojanović, koja svoje reportaže sa raznih destinacija deli preko medija.

Originalnost manifestacije ogleda se i u činjenici da, za razliku od sličnih manifestacija ove vrste koje u fokusu imaju predavanja medijskih stručnjaka, ova manifestacija podrazumeva interaktivno učešće turističkih radnika, iznošenja primera dobre prakse, ali i problema sa kojima se turistički radnici i novinari susreću i pokušajem za iznalaženjem rešenja tih problema. Zbog toga, očekujemo razvoj ove manifestacije i u nareddnim godinama.

Marina Jabanov Stojanović

Foto: M. Stojanović

Vizual manifestacije: L. Arsenin